Fiberlogga1

Vanliga frågor (FAQ)

Vi ber er att läsa igenom dessa frågor och svar innan du kontaktar föreningen.
- Tänk på att föreningens funktionärer arbetar ideellt -

Fråga: Jag har en driftstörning (tjänsterna fungerar inte som de ska) på min anslutning. Vart vänder jag mig?

**Svar:** Om du upplever en driftstörning ska du snarast anmäla detta till din tjänsteleverantör (t.ex. Bredband2, Tele2, Bahnhof, eller Viasat). Det är viktigt att du själv rapporterar problemet, så att det åtgärdas snabbare. Din tjänsteleverantör kommer att hjälpa dig eller vidarebefordra ärendet till rätt instans.

För information om pågående driftstörningar kan du besöka:

- GlobalConnects sida för driftsinformation
- Bredband2s sida för driftsinformation
- Tele2s sida för driftsinformation

Fråga: Hur gör jag för att teckna gruppavtal?

**Svar:** Vad roligt att du är intresserad av vårt gruppavtal! Ju fler som ansluter sig, desto bättre villkor och priser kan vi förhandla. Följ instruktionerna på sidan om tjänster och gruppavtal. Dokumenten "Fibernät – och sen då?" och "Tjänsteavtal" är lättåtkomliga via hemsidan.

Innan du ansluts till gruppavtalet måste du:

1. Vara medlem i Stenrike Fiber.
2. Skicka in ett ifyllt tjänsteavtal till föreningen. Vi föredrar scannade avtal via e-post, men det går även bra att skicka per post.

När vi har bekräftat att tjänsteleverantören är informerad, kontaktar du dem direkt för att aktivera tjänsterna:

- **Tele2:** Ring kundtjänst på 0775-171720 för Triple Play-tjänster. Vid tekniska frågor, ring 90 222.
- **Bredband2:** Ring kundtjänst på 0770-811000, öppet helgfria vardagar: 09:00 – 18:00, helger: 10:00 – 14:00

Fråga: Vilka tjänsteleverantörer kan jag välja utöver gruppavtalen med Bredband2 och Tele2?

**Svar:** Våra gruppavtal är vanligtvis det mest prisvärda valet, men om du har specifika behov kan andra leverantörer passa dig bättre. Mer information finns i GlobalConnects broschyr "Kom igång med dina fibertjänster" och på sidan "Privat beställning GlobalConnect".

Fråga: Kan man betala avgifter via E-faktura eller autogiro?

**Svar:** Ja, för gruppavtal med Tele2 och föreningens administrationsavgifter, som faktureras via Fiberekonomi. Följ anvisningarna på sidan om Fiberekonomi. Kontakta andra tjänsteleverantörer direkt för deras betalningsalternativ. Faktura via e-post är också möjligt.

Fråga: Jag har tappat bort en faktura från Stenrike Fiber. Kan ni skicka en kopia?

**Svar:** Logga in på Fiberekonomi (portal.fiberekonomi.se). På sidan "Min profil" kan du klicka på "Historik" och ladda ner alla fakturor.

Fråga: Jag har tappat bort mitt lösen till medlemsportalen Fiberekonomi. Hur gör jag?

**Svar:** Ha ditt användar-ID redo och följ instruktionerna på sidan om Fiberekonomi. Om du har tappat bort användar-ID:t, mejla oss på support@stenrikefiber.se så skickar vi en ny aktiveringskod. Det är även möjligt att logga in via BankID.

Fråga: Jag vill bara ha tillgång till internettjänster en del av året. Hur gör jag då?

**Svar:** Följ instruktionerna på sidan om tjänster och gruppavtal. Se dokumentet "Fibernät – och sen då?" för mer information.

Fråga: Fiberboxen (mediaomvandlaren) sitter inte där vi vill ha nätverksuttag i huset. Vem kan hjälpa mig med nya nätverksuttag?

**Svar:** De flesta elektriker kan hjälpa till. Vi rekommenderar till exempel Br. Axelsson El och Transtema.

Fråga: Hur blir jag medlem i Stenrike Fiber?

**Svar:** Vad roligt att du är intresserad! Följ instruktionerna på sidan om medlemskap på vår hemsida.

Fråga: Hur gör man för att få fiber framdraget till sin fastighet?

**Svar:** Kontakta nätägaren GlobalConnect för frågor om det fysiska fibernätet.

Fråga: Jag har sålt min fastighet och de nya ägarna vill ta över mitt gruppavtal. Hur går jag tillväga?

**Svar:** Se sidan "Överlåtelse av medlemskap" på hemsidan. Där finns ett dokument med detaljerade instruktioner för hur du går tillväga. Fyll i uppgifterna och skicka in till oss.

Fråga: Jag vill säga upp eller göra en ändring i mitt gruppavtal. Hur gör jag det?

**Svar:** Besök sidan "Ändringar i gruppavtal" under "Föreningens tjänster" på hemsidan för att hitta instruktioner.


 


Facebook - Stenrike Fiber

Hjälpsamma medlemmar kan vara förträffligt, och i Stenrike Fibers Facebook-grupp kan du ibland få snabb hjälp från andra medlemmar. Prova gärna att ställa din fråga där, eller hjälp andra medlemmar som kanske sitter fast.

Föreningens facebook grupp är låst, och enbart för medlemmar i Stenrike Fiber. Det är därför viktigt när ni ansöker att svara på dom frågor för att bli insläppt. Detta för att förhindra spam och försäljare.