Fiberlogga1

FAQ - Ofta ställda frågor
 

Fråga: Jag har en driftstörning (tjänsterna fungerar inte som de skall) på min anslutning. Vart vänder jag mig?
 

Svar: Om du har en driftstörning skall du snarast anmäla den till din tjänsteleverantör (t ex BredbandssonComHemBahnhofBredbandsbolagetViasat etc). Förlita dig helst inte på att någon annan gör anmälan. Ju snabbare de görs uppmärksamma på eventuella problem, desto kortare avbrott. Din tjänsteleverantör kommer se till att du får hjälp eller vidarebefordra frågan till rätt instans.

Du kan även titta på följande sidor som ger information om pågående driftstörningar:
IP-Onlys sida för driftsinformation
Bredbandssons sida för driftsinformation
ComHems sida för driftsinformation

Fråga: Hur gör jag för att teckna gruppavtal?

Svar: Vad bra att du är intresserad av föreningens gruppavtal! Ju fler vi blir, desto större möjlighet till ännu förmånligare avtal och priser! Följ instruktionerna på sidan om tjänster och gruppavtal. Se särskilt dokumenten "Fibernät - och sen då?" och "Tjänsteavtal", som är länkade från ikonerna (bilderna) till höger på sidan.
Innan du kan anslutas till något av gruppavtalen måste du försäkra dig om att du är medlem i Stenrike Fiber och sedan skall tjänsteavtalet skickas in till föreningen. Snabbast och enklast för oss är om du kan skicka in ett scannat avtal via mejl, men det går också bra att skicka med posten. Därefter meddelar vi tjänsteleverantören och de kan aktivera dina tjänster. Observera att denna process tar några dagar.
När du fått meddelande från oss att tjänsteleverantören är meddelad, kontaktar du själv dem för att aktivera dina tjänster:
För ComHem gäller att man själv måste kontakta deras kundtjänst på telefon 0775- 171720 för att kunna komma igång med Triple Play-tjänsten. Har du tekniska frågor så är det telefon 90 222.
Har du valt Bredbandsson så kontaktar du deras Kundservice på telefon 0771- 404700 som har öppet helgfria vardagar: 8-17 så du kan komma igång.

Fråga: Förutom Stenrike Fibers förmånliga gruppavtal med Bredbandsson och ComHem - vilka tjänsteleverantörer kan jag välja på?

Svar: Föreningens gruppavtal är förmodligen de mest förmånliga alternativet för de allra flesta, men har du särskilda behov eller önskemål kanske någon annan leverantör passar dig. Läs mer i IP-Onlys broschyr "Kom igång med dina fibertjänster" och på sidan "Privat beställning IP-Only"

Fråga: Kan man betala avgifter via E-faktura eller autogiro?

Svar: Ja, det går utmärkt vad gäller gruppavtal ComHem och Stenrike Fibers administrationsavgifter, vilka faktureras via Fiberekonomi. Följ instruktionerna på sidan om Fiberekonomi. När det gäller andra tjänsteleverantörer ber vi er kontakta dem för information. Du kan även få fakturan via e-post.

Fråga: Jag har tappat bort en faktura från Stenrike Fiber. Kan ni skicka en kopia?

Svar: Du kan själv hämta en kopia genom att logga in på Fiberekonomi (online.fiberekonomi.se) och på sidan "Min profil" klickar du på "Historik" där du kan ladda ner alla dina fakturor.

Fråga: Jag har tappat bort mitt lösen till medlemsportalen Fiberekonomi. Hur gör jag?

Svar: Inga bekymmer. Ha ditt användar-id redo och följ instruktionerna på sidan om Fiberekonomi. Har du tappat bort ditt användar-id ber vi dig återkomma till oss via e-post (stenrikefiber@gmail.com), så skickar vi gärna en ny aktiveringskod som gäller i 7 dagar.

Fråga: Jag vill bara ha tillgång till Internettjänster en del av året. Hur gör jag då?

Svar: Följ instruktionerna på sidan om tjänster och gruppavtal. Se särskilt dokumentet "Fibernät - och sen då?" som är länkat från ikonen (bilden) till höger.

Fråga: Fiberboxen (mediaomvandlaren) sitter inte där vi vill ha nätverksuttag i huset. Vem kan hjälpa mig med nya nätverksuttag i huset?

Svar: De flesta elektriker kan hjälpa till med dragning av nätverk i bostäder. Exempel på firmor är Br. Axelsson El och HC Telecom

Fråga: Hur blir jag medlem i Stenrike Fiber?

Svar: Det glädjer oss att du är intresserad! Följ instruktionerna på sidan om medlemskap.

Fråga: Hur gör man för att få fiber framdraget till sin fastighet?

Svar: För frågor om det fysiska fibernätet, så vänder ni er till nätägaren IP-only / byNet <http://www.bynet.se/>

Hjälpsamma medlemmar som hjälper till kan ibland vara förträffligt. I Stenrike Fibers Facebook-grupp kan du ibland få snabb hjälp från andra medlemmar. Prova gärna att ställa din fråga där. Mer information och länk till Facebook-gruppen finner du på Stenrike Fibers startsida:
http://www.stenrikefiber.se/

Så går det till

  1. Fiberkabeln grävs ner i marken fram till din fastighet
  2. Fiberkabeln ansluts till huset och en mediaomvandlare sätts upp på väggen inomhus.
  3. IP-Only/byNet (nätägaren) aktiverar din anslutning till fibernätet. När detta är gjort lyser TVÅ gröna lampor på mediaomvandlaren (PWR och WAN)
  4. Nu är det dags att bestämma sig för vilken tjänsteleverantör man vill ha. Vill du ha något av de förmånliga gruppavtalen som erbjuds till medlemmar i Stenrike Fiber, så skall du först skicka in gruppavtalet till föreningen. Följ instruktionerna på sidan om tjänster och gruppavtal. Se särskilt dokumenten "Fibernät - och sen då?" och "Tjänsteavtal", som är länkade från ikonerna (bilderna) till höger på sidan. Innan du kan anslutas till något av gruppavtalen måste först tjänsteavtalet skickas in. Därefter meddelar vi tjänsteleverantören och de aktiverar dina tjänster. Observera att denna process tar några dagar.
  5. När du fått meddelande från oss att tjänsteleverantören är informerad, kontaktar du dem själv för att aktivera dina tjänster:

För ComHem gäller att man själv måste kontakta deras kundtjänst på telefon 0775- 171720 för att kunna komma igång med Triple Play-tjänsten. Har du tekniska frågor så är det telefon 90 222.
Har du valt Bredbandsson så kontaktar du deras Kundservice på telefon 0771- 404700 som har öppet helgfria vardagar: 8-17 så du kan komma igång.

Väljer du att inte ansluta dig till Stenrike Fibers gruppavtal får du mer information på IP-Onlys hemsida.

Klart!









Här finner du de vanligaste frågorna vi får från Stenrike Fibers medlemmar. Läs alltid igenom dessa frågor och svar innan du kontaktar föreningen. Tänk på att föreningens funktionärer arbetar ideellt.